CUDA NATURY i uroki pięknej JURY

...wow, byłem w pokazywanej przez Ciebie okolicy..."wieki temu" !!!

nie istniał wtedy problem motoryzacyjny ponieważ gro turystów docierało autokarami z "wycieczkami zakładowymi" !!!

tak,tak droga młodzieży takie kiedyś były czasy,że pracodawca (zakłady państwowe) regularnie fundował temu podobne atrakcje dla swoich pracowników...

za "przysłowiowy grosz" i nie tylko dla tych którzy..."mieli legitymację" ; )))

...zaplecze turystyczne było wtedy ubożuchne ale..."ścisk znacznie mniejszy"...

Piea, prowadź dalej !!! : )

Tam gdzie skały się schodzą , po prawo głowa kota (patrzy w stronę skały lekko do dołu) w kapturze od peleryny (kaptur yo ta część skaly co się styyka z drugą).

Rejestracja: 19 wrz 2017

Asia , no teraz kota widzę - jak złazi w dół.... Biggrin (ale mój nie ma kaptura ) Blum 3

Rejestracja: 19 wrz 2017

to jeszcze rzut okiem na okolice malowniczej Jonaszówki i jedziemy dalej ...

Kolejną atrakcją na naszej trasie były malownicze ruinki niewielkiego zamku- z czasów Kaziemierza Wielkiego- XIV wiecznego zamku warownego w Mirowie ; zamek (ba! zameczek - pierwotnie był malutki jak na średniowieczne budowle tego typu , bo miał powierzchnię zaledwie 250 m2- więc jak spory dom dzisiaj, ale z czasem w rękach kolejnych właścicieli- rodów rycerskich rozrastał się przez wieki  do powierzcni ponad 1000 m2) ;

Dzis to malownicze ruinki, w dodatku teren ogrodzono bez mozliwości wejścia na teren ruin ze wzgledów bezpieczeństwa; z tego co sie dowiedzieliśmy- opieką zajął się ten sam Pan, który zrewitalizował sąsiedzki zamek w Bobolicach, pan poseł / czy senator ( juz nie pamiętam) Lasecki- pasjonat i opiekun jurajskich zabytków; nie wiem jakie są dalsze losy tego zamku, czy poczyniono przez ten czas jakies prace? - byc może kiedyś go podniosą z ruin do takiej formy jak Bobolice?  i kolejne cudo odrodzi się jak Feniks z Popiołów?

widoczki z zamku Mirów na wieś...

i widok na Zamek Mirów z oddali

ssstu-6 :

...wow, byłem w pokazywanej przez Ciebie okolicy..."wieki temu" !!!

za "przysłowiowy grosz" i nie tylko dla tych którzy..."mieli legitymację" ; )))

...zaplecze turystyczne było wtedy ubożuchne ale..."ścisk znacznie mniejszy"...

Piea, prowadź dalej !!! : )

Radek, ja też byłam tam wcześniej całe wieki temu.... jeszcze w połowie lat 80-tych XX wieku, wprawdzie nie na wycieczce z zakładu pracy Biggrin , bo wtedy jeszcze nie pracowałam, tylko byłam na wycieczce szkolnej w czasach liceum, dlatego tak bardzo chciałam tu wrócić... i namówiłam Małża, który wrócił stąd  oczarowany Jurą Krak-Częst! - koniecznie musimy więc tam jeszcze wrócic i nadrobić całe mnóstwo miejsc i wspaniałych szlaków, bo atrakcji jest tu tyle, żeby zobaczyć te co ciekawsze - trzeba by tu siedziec bez mała ze 3 tygodnie i codziennie eksplorowac inne , wciąz nowe atrakcje...  Yes

( co do wycieczek zakładowych, he..he... to pamiętam, że jeździli na coś takiego moi rodzice, czasami nawet nas zabierali z bratem Biggrin ; coś mi tam śwta w pamięci Kraków, Westerplatte i kilka innych miejsc, a nawet jakieś "zakładowe grzybobrania"  Yahoo ale za małolata wtedy byłam, żeby to dokładnie pamietać, a szczególnie docenić mniejsca, do których się wtedy jeździło....)  Flirt

Rejestracja: 19 wrz 2017

mam jeszcze sporo zdjęc z Mirowa, ale ruinki jak to ruinki- w kółko to samo w dzisiątkach różnych ujęć...;

tego dnia mieliśmy jednak pecha- postanowilismy bowiem wrócić do miejsc, które w tą nieszczęsną zatłoczoną niedzielę celowo opuścilismy uznając, że wrócimy tu sobie jutro w pełnym luziku Preved

no ale przeliczyliśmy się ..... i przekonaliśmy się o tym dwukrotnie odkładając dwa ciekawe miejsca na dni po weekendzie: bowiem okazało się, że Muzeum w Ojcowie (z super ciekawą ekspozycją jurajską, którą bardzo chciałam zobaczyć - w poniedziałki jest zamknięte  Dash 1  więc pocałowalismy tu klamkę  Girl sad

tutaj Budynek Muzeum Przyrodniczego w Ojcowie

Zawiedzeni podjechaliśmy więc do pobliskiej Boroniówki nieopodal Grodziska, gdzie znajdują się stare, ciekawe Młyny Wodne  i wodny tartak -  dojeżdżamy tam i........ doopa blada!  Vava  - to samo co z Muzeum w Ojcowie - zamknięte na głucho ! i tylko informacja  (kartka na płocie) , że czynne jest wyłącznie w soboty i niedziele, a w pozostałe dni tylko po ewentualnym umówieniu się telefonicznym; na kartce  podany jest jednak numer komórki: dzwonimy tam więc..... cisza.... jeszcze jedna próba..... nikt nie odpowiada  Sorry 2 , buuu...., znów totalna klapa.....

Szkoda wielka..., bo jak przejeżdżaliśmy tędy w niedzielę i zobaczyłam te tłumki to wtedy uciekliśmy stąd w te pędy z obietnicą powrotu jutro; nie przewidzieliśmy jednak że jutro będzie zamknięte Girl sad , no trudno..., ale żal pozostał , bo dla mnie takie skansenowe atrakcje - to duża frajda; uwielbiam takie miejsca. (niestety, ale tutaj liczne atrakcje dostępne są jak widać tylko w czasie masowego najazdu weekendowego)

.... wszystkiego nie nie da się  przewidzieć...

mabro
Obrazek użytkownika mabro
Ostatnio: 21 minut 29 sekund temu

Piea, bardzo się cieszę z tej Twojej relacji bo zainspirowałaś mnie na najbliższe, krajowe wyjazdy. Obawiam się, że na egzotykę będę musiała jeszcze trochę poczekać Sad A inna sprawa to wspomnienia - Pieskowa Skała, Ojców, Ogrodzieniec itd. to moje dzieciństwo (wyjazdy z Rodzicami) ale i wycieczka zakładowa na początku mojej "kariery" zawodowej Biggrin Z jednej strony fajnie ale z drugiej uświadomiłam sobie, że ja ... jestem już tripkowym Matuzalemem Shok skoro uczestniczyłam w wycieczkach zakładowych Dash 2 Na pocieszenie pozostaje mi tylko to, że chyba nie jest ze mną jeszcze tak całkiem źle skoro kojarzę te miejsca jako tako... ROFL

mabro :

mabro, powiem Ci, że mnie też chodzi po głowie ponowny powrót w tamte strony.... tym razem z zamiarem nadrobienia zaległości i połażenia po tzw dolinkach krakowskich, bo tych szlaków jest tam od groma.... moze latem? , choć to niby wakacje, ale myślę, że w tym roku to tłumów chyba nigdzie nie będzie, w końcu wciąż jednak jeszcze  trochę strach....  Girl impossible

Rejestracja: 19 wrz 2017

kolejny dzień - mąż mnie pyta czy wracamy do Muzeum do Ojcowa i Boroniówki? - no mam rozterkę, bo na dziś co innego zaplanowaliśmy! - jak bedziemy tak kombinowac, to znów nam cos nie wyjdzie!; postanawiamy  trzymac się planu, a jak starczy czasu - to wtedy wrócimy.... - nie starczyło... Unknw

Dziś pobuszujemy po skałkach jurajskich, po lesie, po szlakach, jaskiniach itd....

takie miejsca na Jurze to nic nadzwyczajnego, pełno tu różnych krasowych grot, pieczar i wszelkich jaskiń...

a tutaj Jaskinia Krowia

takich grot na Jurze są tysiące... samych skatalogowanych jaskiń jest tu 400!;

wejście do Jaskini Krowiej...

a to  jeszcze taka mała ciekawostka:

wiecie ze własnie tu przy jaskini krowiej Hoffmam kręcił sceny z Horpyną i Czeremisem w "Ogniem i Mieczem"?

gdzie Krowia Jaskinia "zagrała" filmowe skały po których lano wodę, żeby było widac wodospad?

(tutaj późnojesienna fotka tego miejsca zapozyczona z sieci)

a my tymczasem doszliśmy do tzw Bramy Krakowskiej ...

zanurzamy się tu w las....

łazimy... po prostu spacer... przy pluskach Prądnika

Tego dnia celem były ojcowskie skałki i jaskinie,; najpierw znana Grota Łokietka, ale jak tylko tam doszliśmy zrobilismy w tył zwrot , jak zobaczylismy  tam chyba setkę dzieciaków Wacko 2 - właśnie odwiedzała to miejsce jakaś zielona szkoła plus ze 30 turystów dorosłych - no strasznie zatłoczone to miejsce.... Biggrin ; więc udaliśmy się do innej jaskini - takiej, do której trzeba wspiąć się  leśnym traktem pod górę Biggrin , a z doświadczenia wiadomo, że wszelkie takie "niewygodne" atrakcje są z reguły znacznie mniej okupywane i nie myliłam się ... Biggrin  ; zgodnie z naszym przewodnikiem pod pachą wybralismy Jaskinię Ciemną, ale tej nie można zwiedzać sobie samemu indywidualnie, bilety wstępu należy zakupić w budce będąc jeszcze na dole, zanim zaczniemy się wspinać pod górę szlakiem  i tam czekać na przewodnika o każdej równej godzinie (zwiedzanie odbywa się wyłącznie z lokalnym przewodnikiem); zresztą na górze jaskinia jest zamknięta na kłódkę, a kluczyk ma tylko przewodnik  Girl crazy .

( a pod tą jaskinią była nas garstka: 6 osób łącznie z nami + miły młody Pan przewodnik  Yes , więc zwiedzanie było w bardzo kameralnej atmosferze .... )

Brama Krakowska widziana z ciut wyższego poziomu....

drapanko pod górę....

i znów Brama Krakowska z jeszcze wyższego poziomu....

leśny szlak wije się  tu cały czas bardzo malowniczo pod górę,  jest tu przepięknie... pusto i cicho...

ten urokliwy, malowniczy szlak leśny do jaskini Ciemnej to niewielka wspinaczka 70 metrów pod górę, nie jest to wiele, ale jednak to jak wejść pieszo na mniej więcej 23-24 piętro Wacko 2

mijamy Wawrzonowy Dół w cudnym bukowym lesie....

stare piękne buki...

i juz prawie...

i jesteśmy na miejscu

Jaskinia Ciemna jest zgodnie z nazwą faktycznie całkowicie ciemna, ale zwiedza się ją w dość urokliwej atmosferze ze świecami w dłoniach i z latarkami:)

Grota jest naprawdę ogromna, choć przechodzimy jaskiniowymi korytarzami tylko jej krótki odcinek, dalej jest już tak nisko, że trzeba by się czołgać, co jest raczej niewskazane i mało wygodne.... Spiteful

Na sklepieniach jaskini znalazło tu miejsce na sen sporo pozawieszanych malutkich nietoperzy - podkowców, które dość licznie zamieszkują jurajskie jaskinie; są też i to również dość licznie tu występujące jedne z najgroźniejszych pająków występujących w Polsce, to jadowite - sieciarze jaskiniowe, ale jak nie będziemy ich niepokoić, specjalnie szturchać i denerwować to nie będą nami zupełnie zainteresowane Biggrin w każdym razie same na nikogo sią nie rzucają  Yahoo , w przeciwnym wypadku może to się dla nas skończyć dość boleśnie ;

w  środku jaskini nie wolno robić niestety zdjęć, to jedno jakoś cyknęłam w dodatku z fleshem bo na kompletnego ślepaka (udałam głupa, że nie wiedziałam... Biggrin )

, za co słusznie zostałam zrugana p/ przewodnika Cray , no ale fotka została Preved
Na stropie tej jaskini widać własnie te żyjące tu nietoperze - to te malutkie czarne punkciki -  to  podkowce małe, najmniejsze z żyjących w Polsce nietoperzy, zamieszkujące te jurajskie jaskinie

tuż obok tej askini znajduje się ciekawe stanowisko neandertalskie

pra-ludzie w jaskini ...

zapewne to nasi pra-rodzice.... Biggrin

i tutaj żegnamy się z naszym przewodnikiem(uroczym młodym chłopakiem ),  który schodzi na dół po kolejnych chętnych i rozstajemy z naszą grupką Bye ; stąd każdy sobie schodzi taka trasą, która chce; my idziemy eszcze nieco wyżej do punktu widokowego, z którego można popodziwiać naszą uroczą "Rekawicę" (mawia się, że to najpiekniejsza jurajska skała)  i pobliskie  Skały Koronne

a tutaj już widok na Bramę Krakowską ze skał Koronnych

a oto i nasza cudna "Rękawica" w całej okazałości i w swym skalnym majestacie w plenerach wczesnojesiennych

widok za szlaku....

i w ujęciu " artystycznym "

schodzimy niżej i w ogóle juz udajemy się na dół ...

i koniec wędrówki.... ale jeszcze nie koniec dnia

cdn....

Rejestracja: 19 wrz 2017

widok na Skały Koronne, gdzie przed chwilą byliśmy...

Skały Koronne stoją dokładnie na przeciwko Bramy Krakowskiej

wracamy p/ wieś

i zasłużony posiłek w pensjonatowym ogródku Emo pieczen wolowa