Czeska Szwajcaria, Adrśpach (skalne miasto), Twierdza Koningstein w Niemczech i przy okazji kilka polskich akcentów.

Rejestracja: 28 paź 2013

południu jedziemy zwiedzić Twierdzę Königstein. Przeprawiamy się na drugi brzeg rzeki Łaba.

Königstein pojawia się znienacka i od pierwszej chwili przyciąga uwagę swoją niezwykłą sylwetką. Twierdza stanowi jedno z najbardziej popularnych miejsc

turystycznych Saskiej Szwajcarii. Po ówczesnej rozbudowie twierdza uchodziła za niemożliwą do zdobycia. Shok

Prawdopodobnie była taką dlatego nikt jednak nie zamierzał przekonać się o tym na własnej skórze.

*biggrin*To z kolei utwierdzało panujących, że skoro obiekt jest nie do zdobycia, to i niemożliwym będzie z niego uciec.   Biggrin

Dojeżdżamy na parking samochodowy i ciuchcią podjeżdżamy pod samą twierdze. Odradzam ten podjazd, bo jest tak blisko na skróty, że szkoda 2 Eur na te kilkaset

metrów.

Dojeżdżamy na niewielki plac u podnóży murów i potężnych skał, gdzie znajduje się parking dla autokarów.

Na twierdzę można dostać się windą, znajdującą się na zewnętrznej stronie twierdzy, bądź przez bramę Ravelin, gdzie znajdują się kasy i wejście

w obręb twierdzy.

Ta położona 240 m nad poziomem rzeki Łaby twierdza zajmuje powierzchnie 9,5 hektara i jest jednym z największych założeń militarnych w Europie.

Na cały kompleks militarny składa się około 50 budowli o różnym przeznaczeniu. Niektóre z budynków maja już ponad 400 lat.

Zaczątkiem twierdzy był XIII wieczny czeski zamek.

Następnie zamek przejęli Sasi i pełnił on funkcję fortecy granicznej, stopniowo był powiększany, aż do czasów napoleońskich.

Gdy twierdza straciła znaczenie strategiczne, powstało w niej najlepiej strzeżone więzienie w Saksonii. Shok

Jako twierdza, nigdy nie została zdobyta. Shok

Niestety i tym razem pogoda nam nie dopisała, ale znowu mieliśmy to szczęście, że nie padało.

Ostatni raz byłam tutaj z 18 lat temu, wtedy się nią zachwyciłam,  teraz może przez tą przygnębiająca pogodę, brak widoków nie zrobiła na mnie większego wrażenia.

Twierdza ma również polskie akcenty, a to za sprawą Augusta II Mocnego, elektora saskiego i króla polskiego.

W czasie swojego panowania wielokrotnie przebywał w Königstein, gdzie przyjeżdżał z całym dworem i oddawał się wielogodzinnym hulankom.

I trzeba pamiętać, że oficerowie, którzy nie chcieli z nim pić, byli surowo karani. Drinks

Idziemy północną częścią murów wzdłuż Łaby, gdzie dochodzimy do stanowiska artyleryjskiego z kilkoma ozdobnymi armatami.

Po drugiej stronie rzeki Łaba rozpościera się skaliste wzgórze Lilienstein (415 m).

Następnie zbliżamy się do tzw. Zamku Fryderyka

W wielu miejscach mur tworzy malownicze zakosy, którymi idziemy raz w prawo, raz w lewo.

Kolejnym ciekawym obiektem na trasie jest Wieża Głodu. Pełniła zadanie wieży obserwacyjnej, ale miała też zgoła inne przeznaczenie.

To tutaj spuszczano na linie skazańca do głębokiego lochu, po czym zapominano o jegomościu.

W męczarniach ginął, a jego jęków i tak nikt nie słyszał, gdyż od strony Łaby zazwyczaj wiały wiatry skutecznie zagłuszając wszelkie odgłosy.

Za wieżą kończy się trasa wycieczki wzdłuż murów, dalej udajemy się do muzeum.

Obecnie Königstein stanowi jedną z najcenniejszych architektonicznie i historycznie twierdz górskich w Europie.

Każdego roku miejsce to odwiedzane jest przez blisko pół miliona turystów.

Turyści indywidualni zwiedzający twierdzę lub wystawę stałą mogą wypożyczyć na czas zwiedzania audioprzewodnik w języku polskim.

Bilet wstępu na twierdzę kosztuje 10 Eur, więc warto poświęcić sporo czasu na jego zwiedzanie.

W dalszej części zwiedzamy skarbiec twierdzy, gdzie znajdziemy beczki pełne monet.

Zwiedzamy stajnię, która swoim wyglądem, zapachem i odgłosami sprawia wrażenie jakby było w niej życie do dzisiaj.

Po zwiedzeniu twierdzy wracamy na nasza miejscówkę.

janjus
Obrazek użytkownika janjus

Megi ,

Fajnie powspominać.Niecały rok temu zwiedzałem tamte strony.Mam masę zdjęć,ale z braku czasu relacji nie ma.Po zwiedzeniu twierdzy zwiedzaliśmy jeszcze Zamek Stolpen.Piękne zdjęciaPreved

Żeglarstwo – najdroższy sposób najmniej wygodnego spędzania czasu.

_Huragan_
Obrazek użytkownika _Huragan_
Ostatnio: 1 tydzień 1 dzień temu
Rejestracja: 13 cze 2015

bardzo imponujaca ta twierdza.nic dziwnego,ze nikt nie sprobowal jej zdobyc

Napisz pocztowke ze swoich podrozy do chorych dzieci

Rejestracja: 28 paź 2013

Kolejny aktywny dzień przed nami. Pogoda znowu nas nie rozpieszcza, odpuszczamy sobie z rana Skalne Miasto Adreśpach i jedziemy zwidzić Sztolnię Osówka.

Jorguś
Obrazek użytkownika Jorguś
Ostatnio: 16 godzin 1 min temu
Rejestracja: 13 wrz 2013

Pochwalę się, że byłem tam (od strony niemieckiej) przed 10 laty.

Oto dowód

Jorguś

_Huragan_
Obrazek użytkownika _Huragan_
Ostatnio: 1 tydzień 1 dzień temu
Rejestracja: 13 cze 2015

Ja bylem w Osowce i Rzeczce 3 lata temu i na mnie te sztolnie i korytarze zrobily bardzo duze wrazenie.Niektore to nawet bardziej podziemne hale produkcyjne przypominaja swoimi rozmiarami.Projekt Riese nadal pelny tajemnic.

Napisz pocztowke ze swoich podrozy do chorych dzieci

Rejestracja: 28 paź 2013

Zwiedzamy Osówkę, to tajemnicze podziemne miasto. Dla zagorzałych miłośników dostępna jest trasa ekstremalna.

Stopień zaawansowania przeprowadzonych tutaj robót, stawia tę budowle na pierwszym miejscu pod względem najbardziej wykończonych naziemnych obiektów przedsięwzięcia "Riese"

(niem. olbrzym).

Kompleks Osówka znajduje się w granicach administracyjnych miasta Głuszyca w powiecie wałbrzyskim. Jest to najciekawszy i najdłuższy udostępniony kompleks w Górach Sowich.

Prace rozpoczęto tutaj w połowie 1943r. Doprowadziły one do powstania ogromnego systemu betonowych korytarzy, umocnień i hal.

Cel prac był utrzymywany w tajemnicy. Zdaniem jednych miała to być tajna kwatera Adolfa Hitlera.

Inni twierdzą, że budowano hale dla podziemnych fabryk zbrojeniowych do produkcji tajnej broni.

Rozpoczynamy zwiedzanie podziemnego miasta trasą ekstremalną. Fajna przygoda, pełna emocji. Shok Biggrin

Trasę rozpoczynamy od przepłynięcia łodzią desantową, następnie za pomocą kładek, pomostów, mostka wiszącego nad wodą pokonujemy dlaszą cześć trasy.

Rejestracja: 28 paź 2013

iu ze sztolni, jakby trochę się przejaśniło, więc za namową i ładnym usmiechem do moich współtowarzyszy jedziemy do Adrśpach - Skalnego Miasta. Yahoo

Skalne Miasto znajduje się tuż przy granicy z Polską i jest największą atrakcją Czeskiej Republiki.

Najpopularniejsze wejście w "skały" znajduje się na skraju miejscowości Adreśpach.

Malowniczo wyrzeźbione przez naturę 100 metrowe formy skalne, zbudowane z piaskowca płytowego, sprawiają monumentalne wrażenie.

Czynne są całorocznie w godz. 08:00 - 18:00.

Bilety można zakupić tylko i wyłącznie w koronach czeskich. W sezonie panuje tutaj ogromy ruch turystyczny. W sumie to dobrze, że pogoda jest niewyraźna

bo bardzo miło i przyjemnie zwiedza się nam ten cudowny zakątek Czech.

Zwiedzanie rozpoczynamy od pięknego szmaragdowego jeziora, które można obejść dookoła. My jednak ze względu na ciągle niepewną pogodę idziemy dalej.

Dalej kierujemy się zielonym szlakiem, zaczynają się wysokie bloki zbudowane z piaskowców.

Po drodze można spotkać różne, dobrze opisane formy skalne: Fotel Karkonosza, Fotel Babci, Głowę Cukru, Organy i Chełm.

Docieramy do Bramy Gotyckiej. Większość pięknych zjawisk w Adršpašskich skałach stworzyła sama przyroda, lecz ta brama do nich nie należy.

Rękę przyłożył do tego człowiek, zaklinowana między skałami brama, zaprasza do wejścia w krainę bajek.*Easter_ostern063*

Nakręcono tutaj pierwszą część Opowieści z Narni. Brama była zbudowana już w roku 1839 przez tamtejszego właściciela ziemskiego Ludvíka Karla Nádhernego,

jako drugie wejście do skalnego labiryntu, a więc nie tylko dla ozdoby. Jej przeznaczenie było całkiem prozaiczne, a mianowicie to,

że kontrolowano tu bilety wstępu do Skalnego Miasta. Biggrin taaaa juz wtedy pobierano opłatę Wink

Dalej trasa biegnie skalnym wąwozem zwanym "długim korytarzem" po mostkach zbudowanych z drewnianych desek pod którymi płyną wody Metuji.

W tym długim korytarzu możemy podziwiać pięknie rosnące mchy i paprocie, które dodają kolorytu i ciepła tym pionowym mrocznym i wilgotnym ścionom.

Następnie trasa prowadzi m.in. przez Rynek Słoni (te skały naprawdę przypominają głowę słonia z trąbą).

Na pierwszym zdjęciu mamy "diabelski most",

Dochodzimy do tzw małego rynku i małego wodospadu, wcinającego się głęboko w skałę.

Następnie żółtym szlakiem na małej przestrzeni wdrapujemy się po stromych wąskich schodach do małego jeziorka. Podejście jest bardzo ekscytujące. Lol

Po wejściu metalowymi schodkami prowadzącymi na sam szczyt, czekała na nas kolejna atrakcja, rejs łódką po skalnym jeziorku. Pleasantry

Rejs odbył się z bardzo zabawnym przewodnikem, który umilał rejs dowcipnymi anegdotami i żartami, oraz informacjami na temat miejsca w którym się znajdujemy.

Yahoo

W tym miejscu kończy się nasz rejs łódką, czeka nas kolejne wdrapywanie się po stromych metalowych schodkach. I jest tych stopni nie lada mało. Biggrin

Dochodzimy do Wielkiego Wodospadu. przed weściem do wodospadu umieszczono w 1932 r. popiersie Goethego dla upamiętnienia jego odwiedzin

w skałach Adrszpaskich 31 sierpnia 1790 roku. Tablicę odsłonił 10 lipca 1932 roku, baron Nadherny.

Wielki Wodospad znajduję się we wnątrz pieczary skalnej,  zwanej Świątynią i opada z 16 metrowej wysokości

Ponoć po dwukrotnym zawołaniu "Karkonoszu daj nam wody" - woda leje się tutaj z wielkim impetem, rozpryskując się po wszystkich.

Dalej kierujemy się na punkty widokowe, przedzierając przez wąskie szczeliny.

Dochodzimy do najbardziej znanych form skalnych w Skałach Adrszpaskich. Wysokość tej grupy skalnej, mierzona od strony doliny, wynosi około 100 metrów.

Skały te nazwane zostały jako "kochankowie"

Dalej wspinamy sie po kolejnych schodach do Wielkiej PanoramyTo miejsce widokowe, z którego pięknie widać kilka ważniejszych form skalnych w Adrszpach.

Przed nami odkrywa się panorama na Starostę i Starościnę. To jeden z najładniejszych widoków w Skałach Adrzpaskich.

Na prawo widzimy Starościnę, w środku Starostę, a jeszcze bardziej w prawo potężny masyw Szczepańskiej Korony.

Wszystkie te wierzchołki zostały zdobyte już w latach dwudziestych ubiegłego wieku.

Z miejsca widokowego schodzimy w dół po stromych schodach i ponownie wchodzimy między Starostę a Starościnę.

Przechodzimy wąskim wąwozem zwanym Mysia Dziura. To najwęższe przejście między skałami.

Nasza wycieczka dobiega końca.

Jedziemy do naszej nowej miejscówki W Jedlince.

Rejestracja: 28 paź 2013

Kolejny i ostatni dzień poświęcamy na wejście na Szczeliniec w Polsce i powrót do domu.

Obiekt PTTK „Na Szczelińcu” znajduje się na wierzchowinie najwyższego szczytu Gór Stołowych na wysokości 905 m n.p.m.,

w miejscu, do którego nie dochodzi żadna droga i nie może dojechać żaden pojazd. Shok

Zafascynowani tym miejscem ludzie, wybudowali tu 665 schodów oraz schronisko na szczycie, które stoi do dziś.

Sprzed budynku rozciąga się przepiękna panorama na Karkonosze ze Śnieżką.

Schronisko, usytuowane w sercu Parku Narodowego Gór Stołowych, jest świetną bazą wypadową w Góry Stołowe oraz Broumowskie Ściany po czeskiej stronie granicy.

Zwiedzanie nasze kończymy i wracamy do domu.

Tak pięknie było w drodze powrotnej.

Dzieki za uwagę. Pozdrawiam

LORD
Obrazek użytkownika LORD
Rejestracja: 11 maj 2015

i to już koniec...?? Jadę tam dokładnie za tydzień, więc mam świeży obraz tego co zastanę. Mam nadzieję, że turystów również będzie tam jak na lekarstwo... podobnie jak u Ciebie Biggrin

Wielkie dzięki Give rose

www.foto-tarkowski.com

a robota to prymitywny sposób spędzania wolnego czasu...